HANDLA SÄSONGSBASERAT – GODARE OCH BILLIGARE

Hösten öppnar upp så många möjligheter i hemmet och inte minst i köket. Det är nästan som att maten blir godare när det är mörkt och kallt ute. Jag är ett extra stort fan av råvarorna som kommer med hösten. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag om att plocka svamp, och hösten är ju perfekt tid för det. Tycker att det är ett praktexempel på råvaror när de är som bäst. Jag försöker i så stor mån som möjligt att handla råvaror efter säsong. Jag tycker att det både smakar bättre och är ett bra sätt att spara pengar på – när råvarorna är i säsong ligger de nämligen väldigt bra i pris! Ett annat tips är att handla från olika REKO-ringar där man köper lokalproducerade råvaror i säsong direkt från bonden. Jag har varit med och startat ringen som finns i Liljeholmen och är en aktiv konsument där.
Här kommer några tips på vilka vegetabilier du ska leta efter när du handlar efter säsong:

 

Höst

Det tål att upprepas; som jag älskar den här årstiden! Svampen för dess protein och härliga konsistens, den fiberrika auberginen, de syrliga björnbären fulla av vitaminer och mineraler och kronärtskockan som är lika god som vacker. Och för att inte tala om plommonen som är jättebra för skelettet. Ja, hösten har verkligen så mycket att erbjuda och det gör det extra roligt att spendera tid i köket..

 

Vinter

Det finns en anledning till varför grytor ofta görs under de kalla vintermånaderna. Vintern är nämligen rotfrukternas tid – ett vanligt inslag i den varma grytan! Och de innehåller mängder av nyttigheter. Morötter innehåller bland annat A-vitamin och antioxidanter. Pepparrot är rikt på C-vitamin och bakteriedödande ämnen, och har till och med använts som läkemedel en gång i tiden. Grönkål innehåller massa vitaminer som stärker immunförsvaret och skyddar mot en hel del sjukdomar (dessutom bra för hudens elasticitet). Rödkål är också en vinterråvara som innehåller massa nyttigheter för våra kroppar. Rik på C-vitamin, fibrer och järn. Tydligen sägs det kunna minska träningsvärk också! Och sist men inte minst kålrot som är en fiberrik rotfrukt som innehåller mer C-vitamin än en apelsin!

Vår

Med våren kommer ljuset tillbaka och den där fantastiska glädjen som kommer med årstiden känner jag även i matlagningen. Den här säsongen erbjuder alla grönsaker man vill ha på middagsbordet. Rädisor, sparris, vårlök, späda morötter och den svenska gurkan. Rotfrukter och vitkål tar fortfarande mycket plats på bordet.

Har du ögonen öppna när du är ute och går så kan du se de första späda nässelskotten. Nässlor har fantastiska krafter då de innehåller A- och C-vitaminer samt nödvändiga mineraler som järn, zink, magnesium, kalium och kalcium. De är inflammationshämmande och verksamma mot irritationer i mage och tarm. En riktig hälsoboost!

Sommar

Sommaren är en fantastisk årstid då vi kan frossa i bär, frukt och grönsaker. Antingen som de är eller komponerade till enkla och fräscha sommarrätter! För att inte tala om färskpotatisen. Och några av oss har även lyxen att kunna odla lite på egen hand. Tomater, potatis, sallad, lök… Har vi turen att ha äppelträd och en skog nära hemmet eller sommarstugan kan vi plocka bär även till efterrätten. Vi har det väldigt bra på sommaren med andra ord.

Jag hoppas att det här inlägget har givit lite inspiration till att handla mer säsongsbaserat.



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *